Minkälainen rooli on tiedostamattomalla oppimisella? Entä miten lapsi tai nuori altistetaan oppimiselle? Mitä on ekologisen dynamiikan mukainen harjoitteleminen? Miksi taitoa ja fysiikkaa ei pidä erottaa toisistaan?
Urheilijan polku -podcastissa keskustellaan tänään taidosta, taitavuudesta ja sen kehittämisestä. Jakson isäntänä toimii Eerikkilän ja Salibandyliiton kehityspäällikkö Miikka Lamu. Vieraakseen hän on saanut taitotohtorinakin tunnetun Sami Kalajan. Nykyisin Jyväskylän yliopistossa työelämäprofessorina työskentelevä Kalaja on liikunnan, urheilun ja valmentamisen erikoisosaaja ja toiminut aiemmin muun muassa kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksen KIHU:n johtajana.
Kalajan ja Lamun lisäksi Eerikkilän podcast-studiossa on Eerikkilän viestintäpäällikkö Elina Pennanen.
Elina: ”Miikka, minkälaista sinun mielestäsi on opettaa taitoa ja mikä siinä kiehtoo?”
Miikka: ”Taito on kiinnostanut itseäni aina. Taitavat suoritukset niin yksilö- kuin joukkuetasolla sävähdyttävät ja tuovat sen suolan peliin ja pelaamiseen, kun kentällä tapahtuu jotain yllättävää ja ennalta arvaamatonta. Kun näkee taitavan urheilijan, valmentajana alkaa miettiä mitä tämä lapsi tai nuori on tehnyt ja mitä hänen polkunsa pitää sisällään ja mistä hänen taitonsa tulee.”
Miikka: ”Sami, mitä taito ja taitavuus on?”
Sami: ”Lyhyesti määriteltynä taito on vapaaehtoista raajojen ja kehon liikettä tavoitteen saavuttamiseksi. Siinä yksi avaintekijä on vapaaehtoisuus. Taito ei ole onnenkantamoista tai sattumaa, vaan tarkoituksellista. Kuka vaan voi onnistua vahingossa yhden kerran, mutta toistot erilaisissa tilanteissa ja ympäristöissä vaativat taitoa.”
Miikka: ”Mitä meidän lasten vanhempina ja aikuisina pitäisi ymmärtää taidon oppimisesta?”
Sami: ”Käsitys on muuttumassa siihen suuntaan, että taitavuus on sopeutumista erilaisiin tilanteisiin ja ympäristöihin. Taitojen oppiminen vaatii valtavan määrän harjoittelua. Oppiminen ei ole oivaltamista vaan pitkäjänteistä ja monesti hidastakin puuhaa. Kukaan ei synny taitavaksi, vaan jokaisen täytyy tehdä se työ muodossa tai toisessa.”
Sami: ”Jopa määrääkin tärkeämpää on vaihtelun elementti. Vaihtelua tarvitaan monessakin mielessä. Esimerkiksi että tehdään erilaisia asioita tai että yksi asia tehdään eri tavoilla. Vaikka salibandyssa tehdään pitkiä syöttöjä, lyhyitä syöttöjä, hiljaisempia syöttöjä ja kovempia syöttöjä sen sijaan, että kaikki tehtäisiin vakionopeudella ja -mittaisina.”
Taidon oppimisessa määrä ja vaihtelu ovat siis kaksi kulmakiveä. Kolmas kulmakivi löytyy Sami Kalajan mukaan palautteesta. Tieto siitä mitä tehdään ja miten onnistuu, on tärkeää oppimiselle.
Sami: ”Lähtökohta oppimisessa on, että jokainen tekee oman oppimisensa itse. Valmentaja ei voi oppia pelaajansa puolesta, vaan vastuu on viime kädessä aina oppijalla.”
Sami: ”Mitä enemmän asioita tutkitaan, sitä voimakkaammaksi tiedostamattoman oppimisen rooli osoittautuu. Nykyaikaisessa valmentamisessa pelaaja altistetaan tilanteelle, jossa oppimista tapahtuu ja jätetään oppimiselle tilaa. Virheitä kannattaa tietoisesti tehdä, jotta niistä voi ottaa opiksi.”
Edellinen jakso: Lapsen ja nuoren kasvun asenne
E.Pod – Urheilijan polku on podcast urheilusta ja urheilijaksi kasvamisesta.