Olemme koonneet listan kysymyksistä, joita kohtaamme usein MyEWayn käyttöön liittyen. Toivottavasti löydät niistä ratkaisun. Jos kuitenkin käy niin, että ongelma ei ratkea, otathan yhteyttä suoraan meihin osoitteessa helpdesk@eerikkila.fi.
Huomioithan että tältä sivulta löydät ohjeita sekä vanhan että uuden MyE.Wayn käyttöön. Huuhkaja- ja Helmaripolun tapahtumissa sekä MAAJOUKKUTIE-tapahtumissa on käytössä uusi MyE. Way.
UUSI MY.EWAY
Pelaajat ja huoltajat:
Rekisteröityminen
Edellytyksenä MyE.Wayn käytölle käyttäjän rekisteröityminen. Rekisteröityminen on mahdollista sen jälkeen kun seura on lähettänyt sähköpostikutsun käyttämään järjestelmää ja liittymään ryhmään. Yleensä kutsun lähettää joukkueenjohtaja tai valmennus.
Alle 16-vuotiaan pelaajan tapauksessa kutsu lähetetään aina huoltajalle, joka rekisteröi sekä itsensä, että alle 16-vuotiaan huollettavansa. 16 vuotiaalle tai vanhemmalle pelaajalle kutsu lähetetään suoraan pelaajalle. Kutsulinkki sähköpostiin tulee lähettäjältä do_not_reply@eerikkila.fi ja otsikkona ”MyEWay: Sinut on kutsuttu asiakkuuteen xxx. Ryhmä yyy. Rooli Pelaaja”. Painamalla viestissä olevaa ”Linkki rekisteröitymissivulle” -linkkiä käyttäjä ohjautuu MyE.Way:n rekisteröitymissivulle.
– Huom! Kun huoltaja rekisteröi itsensä, hänen ei pidä syöttää huollettavansa pallo- tai sportti-id:tä omiin tietoihinsa. Pallo- tai sportti-id syötetään vasta siinä kohtaa kun huoltaja rekisteröi huollettavaansa.
– Huom! huoltaja ei voi lisätä omaa sähköpostiosoitettaan huollettavan sähköpostiosoitteeksi sillä sähköpostiosoite on järjestelmässä yksilöivä tieto.
Kirjautuminen
Rekisteröitymisen jälkeen järjestelmän käyttö onnistuu kahdella tapaa: joko verkkoselaimen kautta osoitteessa new.myeway.fi tai mobiilisovelluksen kautta. Mobiilisovelluksen saa ladattua sovelluskaupoista. Kirjautuminen toimii kolmella eri tavalla:
1. käyttäjätunnus
2. sähköpostiosoite
3. pallo-id/sportti-id
Kaikkien kirjautumistapojen kanssa tarvitaan salasana. Sekä verkkopalveluun, että mobiilisovellukseen käy sama tunnus ja salasana.
Huom! vanhan MyE.Wayn (myeway.fi) tunnukset eivät toimi uudessa MyE.Wayssä tai mobiilisovelluksessa.
Unohtunut salasana
Unohtuneen salasanan voi uusia itse kirjautumissivulla new.myeway.fi kohdassa ”Unohdin salasanani”. Pyynnön voi tehdä joko käyttäjätunnuksella, pallo/sportti-id:llä tai sähköpostiosoitteella. Salasanan uusimislinkki lähetetään siihen sähköpostiosoitteeseen joka on syötetty käyttäjän tietoihin.
Alle 16-vuotiailta käyttäjiltä ei välttämättä löydy tiedoista sähköpostiosoitetta. Tällöin salasanan uusiminen ei onnistu itsenäisesti ennen kuin tietoihin on syötetty sähköpostiosoite. Tämä onnistuu huoltajalta seuraavasti:
– Kirjaudu omilla tunnuksillasi new.myeway.fi
– Valitse vasemmasta alakulmasta huollettavasi
– Klikkaa nimeäsi oikeasta yläkulmasta ja valitse profiili
– Paina Muokkaa profiili -painiketta ja täydennä huollettavasi sähköpostiosoite.
– Paina Tallenna -painiketta.
Mobiilisovellus
Mobiilisovellus on ladattavissa sovelluskaupoista sekä Apple, että Android laitteille. Sovellus löytyy nimellä MyE.Way.
Huom! Sovellus ei toimi vanhan MyE.Wayn tunnuksilla, joten sovelluksen käyttö edellyttää rekisteröitymistä järjestelmään.
Toisen huoltajan lisääminen alle 16-vuotiaalle käyttäjälle
Alle 16-vuotiaalla käyttäjällä on järjestelmässä vähintään yksi huoltaja. Ylläpito voi lisätä toisen huoltajan pyynnöstä. Pyyntö pitää tulla joko joukkueen edustajalta tai järjestelmään merkityltä huoltajalta. Pyyntö lähetetään osoitteen helpdesk@eerikkila.fi .
Käyttäjätilin luonti
Valmentajan/Joukkueenjohtajan luonti
MyEWay etusivulta (https://myeway.fi) klikkaa ”Kirjaudu suomisportilla”
Aukeaa suomisportin sivu, josta sinun pitää pyytää kertakirjautumistunnus omaan kännykkääsi tai sähköpostiisi (olettaen, että olet jo ostanut Valmentajan pelipassin Suomisportista)
Syötä kännykkääsi lähetetty koodi avoinna olevaan kenttään tai klikkaa sähköpostiisi lähetettyä linkkiä
Jos sinulla voimassa oleva Valmentajan Pelipassi, MyEWay luo sinulle tilin.
Sinut siirretään MyEWay-etusivulle
Pelaajan luonti
Pelaajien lisääminen järjestelmään on sopimuksen mukaan valmentajien ja joukkueenjohtajien vastuulla. Heillä on myös ajantasainen tieto joukkueeseen, sillä hetkellä kuuluvista pelaajista.
Alaikäistä pelaajaa lisättäessä sinun tulee tietää pelaajan PalloID/SporttiID, nimi, sekä huoltajan sähköpostiosoite.
HUOM! Tarkistathan lisättävien pelaajien/huoltajien sähköpostiosoitteiden ajantasaisuus. Jos uusi henkilö lisätään käytöstä poistuneella sähköpostiosoitteella, niin aktivointiviesti ei tavoita uutta käyttäjää.
Jos pelaajalla ei ole olemassa olevaa MyEWay-tiliä lisätään pelaaja JOUKKUE – JÄSENET-sivulta käyttäen ”Lisää pelaaja”-toimintoa. Pelaajan lisäyksen jälkeen hän ei vielä heti näy joukkuelistassa, vaan vasta sen jälkeen, kun pelaajan huoltaja on vahvistanut asian, eli antanut luvan pelaajan tietojen käsittelyyn.
Pelaajan lisäyksen jälkeen valmentajalla ei enää ole mahdollisuutta muokata pelaajan perustietoja, vaan muokkaus ja tilin hallinnointivastuu annetaan pelaajan huoltajalle, sekä pelaajalle itselleen. Ongelmatilanteissa ottakaa yhteyttä helpdeskiin: helpdesk@eerikkila.fi.
Tilin aktivointi
Joukkueenjohtaja tai valmentaja luo pelaajan ja huoltajan tilit järjestelmään. Järjestelmä lähettää tilin luomisesta aktivointiviestin huoltajan sähköpostiosoitteeseen. Täysi-ikäinen pelaaja vastaanottaa viestin omaan sähköpostiin, ja aktivoi tilin itse.
Huoltajalle/Täysi-ikäiselle pelaajalle lähetetyssä sähköpostiviestissä on aktivointilinkki, jota klikkaamalla avautuu MyEWay-järjestelmän käyttöehdot sivu. Luettuasi käyttöehdot sivun alalaidassa on painike ”Hyväksy ehdot ja aktivoi”-painike. Painettuasi painiketta järjestelmä kirjautuu palveluun. Vaihda itsellesi myös oma salasana Profiili-sivun kautta.
Huoltaja kirjautuu oman tilinsä kautta järjestelmään. MyEWay-palvelun Pelaajat-sivulla näkyy huollettavan pelaajan tiedot ja sen alla ”Aktivoi”-painike, jota painamalla tili aktivoituu. Tämän jälkeen pelaaja voi kirjautua järjestelmään huoltajalle lähetetyn sähköpostin sisällä olevien kirjautumistietojen avulla.
Huoltaja
Vanhempana (alaikäisen lapsen huoltajana) sinulla on oma tunnus MyEWay-palveluun, jonka kautta voit tehdä perushallinnointia kaikille alaikäisille pelaajatunnuksille, jotka on liitetty vanhemman tunnukseesi.
Huomaathan, että et voi tämän tunnuksen kautta esimerkiksi täyttää pelaajan puolesta harjoituskalenteria. Tunnus on tarkoitettu perusmonitorointiin, ja esimerkiksi alaikäisen pelaajan salasanan asetukseen, jos pelaajalla ei itsellään ole sähköpostitunnusta, jonka kautta hän voisi salasanan nollata.
Kun haluat tukea huollettavaasi järjestelmän käytössä, kirjautukaa yhdessä lapsen tunnuksella järjestelmään, jotta näet järjestelmän kuten lapsesi sen näkee. Sieltä pelaajan on helppoa seurata harjoittelua, täyttää harjoituspäiväkirjaa, sekä antaa henkilökohtaista palautetta yhteisistä joukkueharjoituksista.
Valmentajan tai joukkueenjohtajan lisääminen
Valmentajien ja joukkueenjohtajien lisääminen järjestelmään on tarkoituksella jätetty valmennuspäälliköiden vastuulle. Valmennuspäälliköillä on ajantasainen tieto joukkueiden oikeista vastuuhenkilöistä.
HUOM! Tarkistathan lisättävien henkilöiden sähköpostiosoitteiden oikeellisuuden. Jos lisättävän henkilön sähköpostiosoite on poistunut käytöstä, niin aktivointiviesti ei tavoita uutta käyttäjää.
Jos valmentajalla/joukkueenjohtajalla ei ole vielä tiliä MyEWay-palvelussa, niin JOUKKUE – JÄSENET-sivulta käytetään ”Lisää valmentaja/joukkueenjohtaja”-toimintoa, kun tili on luotu, järjestelmä lähettää tilin aktivointiviestin lisätyn henkilön sähköpostiin. Ohje tilin aktivoimisesta löytyy ylempää.
Jos valmentajalla/joukkueenjohtajalla on jo tili MyEWay-järjestelmässä, niin JOUKKUE – JÄSENET-sivulta käytetään ”Kutsu valmentaja/joukkueenjohtaja”-toimintoa. Kun henkilö on lisätty joukkueeseen, lähtee hänelle kutsu. Kutsu näkyy MyEWay-palvelun etusivulla oranssilla taustalla, mistä kutsutun henkilön pitää se käydä hyväksymässä ennen kuin hän näkyy joukkueen listoilla.
Tietojen muokkaus
Valmentaja voi muokata vain pelaajan joukkuetietoja, eli seuraavia asioita:
- kuulumista joukkueeseen (valmentaja voi pyytää pelaajan joukkueeseen lisäystä, sekä poistaa pelaajan joukkueesta)
- pelaajan pelipaikkaa
- valmentajan lisäämien testitapahtumien tuloksia
- pelaajan harjoitukseen osallistumisen tietoa
Pelaajan muut tiedot (nimi, sähköposti, salasana) tai hänen huoltajansa tiedot ovat pelaajan tai huoltajan muokattavissa.
PalloID:n/SporttiID:n muokkaus on turvallisuussyistä mahdollista vain Eerikkilän järjestelmävalvojan toimesta. Ota yhteys Eerikkilän järjestelmänvalvojaan: helpdesk@eerikkila.fi.
Tietojen tallennus ei toimi
Ennen kuin omien tietojen talletus on mahdollista, täytyy kaikki tiedot syöttää sivulle. Huomaathan, että sähköposti, puhelinnumero, jalkaisuus ja sukupuoli ovat kaikki pakollisia tietoja.
Tilin poistaminen
Pelaajalle luotua tiliä ei voida poistaa järjestelmästä, vaikka se olisi väärillä tiedoilla luotu. Turvallisuussyistä pelaajien kohdalla PAlloID/SporttiID ja muiden käyttäjien kohdalla käyttäjätunnuksen käytettävä sähköpostiosoite on muokattavissa ainoastaan Eerikkilän järjestelmävalvojien toimesta.
Näissä virhetilanteissa ottakaa yhteyttä Eerikkilän Helpdeskiin: helpdesk@eerikkila.fi. Vastaamme teille mahdollisimman nopeasti.
Henkilökohtaisen valmentajan poisto
Käyttäjän (valmentaja tai pelaaja) on mahdollista itse irrottaa liitos henkilökohtaisesta valmentajasta valmennussuhteen päättyessä.
- Valmentaja pystyy tekemään irrottamisen Pelaajat-sivun listalta tai pelaajakortin välilehdeltä.
- Pelaaja pystyy tekemään irrottamisen oman pelaajakorttinsa välilehdeltä.
Kirjautuminen
Kirjautuminen ei onnistu
Mikäli näet kirjautumisikkunan normaalisti, mutta järjestelmä ilmoittaa, että tiliä ei ole aktivoitu. Tiliä ei voi käyttää, ennen kuin tili on aktivoitu. Katso ohjeet tilin aktivoimiseksi Käyttäjätili osiosta kohdasta Tilin aktivointi.
Salasana unohtunut
Voit pyytää uuden salasanan:
- Mene MyEWay-palvelun kirjautumissivulle https://myeway.fi
- Klikkaa ”UNOHDIN SALASANANI”-toimintoa.
- Syötä kenttään käyttäjätunnuksesi: Pelaajat syöttävät PalloID/SporttiID ja Huoltajat syöttävät sähköpostiosoitteensa
- Saat tilissäsi määritettyyn sähköpostiosoitteeseesi viestin järjestelmältä.
- Klikkaa sähköpostissa olevaa linkkiä.
- Syötä uusi salasanasi avautuneisiin kenttiin.
- Voit kirjautua järjestelmään uudella salasanallasi.
HUOM! Jos pelaajan tilin profiiliin ei ole asetettu pelaajan omaa sähköpostiosoitetta, ei salasanan vaihtolinkkiä voida toimittaa. Pelaajan salasana voidaan kuitenkin vaihtaa huoltajan tilin kautta.
Viestiä ei tule:
- Jos MyEWay-palveluun aikaisemmin ilmoitettu sähköpostiosoite on poistunut käytöstä ”UNOHDITKO SALASANASI”-toiminto ei tavoita käyttäjää.
- Jos pelaajan profiiliin ei ole asetettu omaa sähköpostiosoitetta, niin salasanan vaihtolinkkiä ei voida pelaajalle välittää. Tässä tapauksessa voidaan pelaajan salasana vaihtaa huoltajan tilin kautta. Mene MyEWay-palvelun Pelaajat sivulle, klikkaa ”Vaihda salasana”-painiketta ja syötä uusi salasana.
Mikäli et saa sähköpostia, painettuasi ”unohditko salasanasi”-linkkiä, tee asiasta vikailmoitus. Kerro tiedot tunnuksestasi ja muista antaa sähköpostiosoite, johon yritit salasanaa pyytää.
Joukkue
Joukkueen luonti
Joukkueiden lisääminen seuralle tehdään Eerikkilän järjestelmävalvojien toimesta seuran kanssa tehdyn sopimuksen puitteissa. Jos haluat lisätä seurallesi joukkueita, lähetä lisättävistä joukkueista viesti osoitteeseen: helpdesk@eerikkila.fi
Joukkueen tiedot
Joukkueen tapahtumien tarkastelu tehdään JOUKKUEET valikon kautta. Valitse sieltä joukkue, jota haluat tarkastella, niin näet valinnat joukkueen kalenterin tarkastelusta, sekä joukkueen pelaajalistauksen.
Kunkin pelaajien kohdalta voi tarkastella hänen harjoitusyhteenvetoansa, ja harjoituskalenteria.
Olemassa olevan tilin lisääminen joukkueeseen
Valmentajana voit helposti lisätä uusia pelaajia järjestelmään ja joukkueeseen Kohdasta JOUKKUE – JÄSENET. Valmentajana voit myös kutsua joukkueeseen pelaajan, joka on jo järjestelmässä. Tätä toimintoa käytetään silloin kun pelaaja vaihtaa joukkuetta. Muistathan päivittää oman joukkueesi jäsenlistaa myös siinä tapauksessa, kun pelaaja lähtee joukkueesta.
Olemassa olevan pelaajan kutsuminen joukkueeseen tehdään samasta kohdasta, ”Kutsu pelaaja”- napilla. Annettuasi haluamasi pelipaikan ja PalloID:n/SporttiID:n, järjestelmä lähettää kutsutulle pelaajalle viestin, joka näkyy hänellä pelaajan tilin etusivulla ”Ilmoitukset” kohdassa. Pelaajan täytyy hyväksyä kutsu, ennen kuin pelaaja näkyy joukkueessa. Huomioithan, että kutsusta ei lähde erillistä ilmoitusta sähköpostiin.
Kalenteri ja Tapahtumat
Miten katson ja lisään tapahtumia
Pelaaja voi tarkastella tapahtumia KALENTERI-valikossa. Kalenteri –sivun ylälaidasta löytyy alasvetovalikko josta voi valita mitä tapahtumia haluaa tarkastella. Joukkuekohtaiset tapahtumat löytyvät myös JOUKKUE välilehdeltä joukkueen omasta KALENTERISTA.
Valmentaja näkee joukkueen tapahtumat KALENTERI valikosta. Valmentajan on myös mahdollista tarkastella tiettyjä tapahtumia pelaajakohtaisesti valitsemalla joukkueen ja sen tiedoista JÄSENET välilehdeltä halutun pelaajan. Kaikkien pelaajakohtaisten tapahtumien tarkasteluun ei kuitenkaan valmentajalla ole aina oikeuksia.
Pelaajan tapahtumat
Pelaaja voi lisätä tapahtumia omaan kalenteriin valikon kohdasta KALENTERI. Oikea päivä valittua painetaan kohdasta “+ Oma tapahtuma”. Tämä lisää valitulle päivälle tapahtuman, ja aukeaa valikko lisätietojen täyttöön.
Joukkueen tapahtumat
Joukkuekalenterit löytyvät JOUKKUEET valikon kautta. Valitse tutkittava joukkue listasta ja katso kalenteria napista ”Kalenteri”.
Huomaa, että omassa kalenterissasi eivät näy joukkueiden tapahtumat.
Voit kuitenkin lisätä etusivun oman kalenterisi kautta tapahtumia myös joukkueille. Aloita tapahtuman lisäys ”Joukkuetapahtuma” napista, ja valitse avautuvalta sivulta joukkue, johon haluat lisätä tapahtuman.
Huomaa kuitenkin, että lisättyäsi tapahtuman, jos siirryt omaan kalenterinäkymään, ei juuri lisäämäsi joukkuetapahtuma näy. Nähdäksesi joukkueen tapahtuman, sinun täytyy katsoa sitä aina JOUKKUEET-valinnan alta.
Harjoitteet
Harjoitteet löytyvät sivupalkista harjoitteet osiosta. Aukeaa lista mikä näyttää luodut harjoitteet ja listaan on mahdollista lisätä uusia harjoitteita.
Harjoituksia on mahdollista muokata ja lisätä niihin piirustuksia ja videoita luonnin jälkeen.
Ilmoitukset
Valmentaja voi lähettää joukkueelle ilmoituksen. Ilmoitus lähetetään valitsemalla ensin JOUKKUE-valikon kautta oikea joukkue, jolle viesti halutaan lähettää. Tämän jälkeen joukkueen sivulta valitaan JÄSENET välilehti mistä valitaan kohta “Lähetä ilmoitus”.
Ilmoituksen voi lähettää myös pelkästään pelaajalle. Tällöin pitää valita JÄSENET välilehdeltä haluttu pelaaja ja sitten kohta “Lähetä ilmoitus”.
Ilmoitus näkyy kaikilla joukkueen jäsenillä ilmoitus osiossa. Vastaavasti pelaajalle osoitettu vain kyseiselle pelaajalle.
Ilmoitusta ei voi poistaa.
Ryhmät
Valmentaja voi luoda ryhmiä “Ryhmät” sivulla. Ryhmään on mahdollista kutsua pelaajia, lisätä tapahtumia ja ilmoituksia ryhmäko
Ongelmatilanteet ja vian raportointi
Ongelmatilanteissa ota yhteyttä helpdesk@eerikkila.fi
Mikäli huomaat järjestelmässä vian tai sinulla on parannusehdotuksia, ole hyvä ja täytä lomake MyEWay – vikailmoitus. Käymme kaikki raportit läpi ja pyrimme selvittämään ongelmatapaukset mahdollisimman nopeasti, kiireellisyysjärjestyksessä. Raportoi viasta täällä.
Palaute
MyEWay-palvelua kehitetään jatkuvana prosessina käyttäjien tarpeista johdettuna. Jos haluat olla mukana yhteisessä kehittämistyössä, niin anna palautetta Palaute sivun kautta. Käymme kaikki palautteet läpi, työstämme niitä kehittämistyöryhmissä ja viemme tärkeimmäksi katsomamme asiat tuotantoon. Anna palautetta täällä.